Nieuwsbrief Oktober 2019

Nieuwsbrief Oktober 2019

NOBTRA Nieuwsbrief Oktober 2019

NOBTRA webinars. Dinsdagavonden 20-21 uur
Vanaf 29 oktober kun je tien fascinerende webinars volgen. De NOBTRA Trainers van het jaar nemen je mee in een thema dat voor hen, bij hun trainingen cruciaal is. De volgorde zijn we nog mee bezig, maar je kunt je al aanmelden. Uniek kijkje in de keuken van Nederlands betere trainers.
De webinars zijn gratis. Stuur een mail  naar info@nobtra.nl. Je krijgt dan binnenkort alle info toegestuurd.
  • Dinsdag 29 oktober: Marion Reijerink
  • Dinsdag 19 november:
  • Dinsdag 17 december
  • Dinsdag 21 januari
  • Dinsdag 18 februari
  • Dinsdag 17 maart
  • Dinsdag 21 april: Laura van den Ouden
  • Dinsdag 26 mei: kandidaat Trainer van het Jaar (Interesse? kijk op deze link.)
  • Dinsdag 16 juni: kandidaat Trainer van het Jaar (Interesse? kijk op deze link.)
  • Dinsdag 7 juli: kandidaat Trainer van het Jaar (Interesse? kijk op deze link.)
 

NOBTRA workshopmiddag plus avond
4 december Ritmeesterfabriek Veenendaal

​Middag, plus lichte en gezond maal, plus avond
15 uur inloop, 15.30 start, 20.30 borrel/ water.

Middagprogramma: Rondom de vernieuwde Ethische Gedrags Code.
Dit belangrijke document was na tien jaar flink verouderd. Samen met ene jurist is aan een update gewerkt. Hier sta je voor als NOBTRA trainer. Aan de hand van stellingen interview, dialoog en discussie is deze middag sessie een manier om de EGC te leren kennen en vooral ok om je ethische kompas te toetsen en te scherpen.

Plenair en in subgroepjes 

Avondprogramma
Trainer en tekstschrijfster Paula Brummelkamp
Over taal, woorden, vormen en dromen. Hoe krijg je leven in je teksten. Nee, dat is nog te weinig. Hoe krijg je lezers op het puntje van hun stoel. Hoe breng je de boodschap over. Zelf oefenen uiteraard.

Of:

Trainer en kunstenaar: Roeland Schweitzer
Over waarnemen. Hoe zie jij de ander? Portrettekenen (met korte instructie) in tweetallen. Het gaat er niet om wat je ervan terecht brengt, maar dat je ontdekt hoe je kijkt en wat je ziet. Waarnemen, vastleggen, analyseren, doorvertalen, uitvergroten.

Limited edition. Alleen Leden € 25,-

Borrel vanaf 20.30 uur.
Gratis parkeren.
Vijf minuten van station Veenendaal Centrum.

Ja ik kom.

 

Verslag workshopdag 18 september, Marine Amsterdam.
 


Laura den Ouden krijgt bloemen van NOBTRA voorzitter Karima Matser. Laura is nog een jaar Trainer van het jaar.

Borging en transfer van je training. Laura den Ouden
Trainen is mooi, maar als de gemaakte stappen niet worden geborgd en toegepast, dan heeft een training weinig direct praktisch nut. Dat denkt ook een manager die in de kosten wil snijden. Weg training. Laura heeft onderzoek gedaan en hierover een bijdrage geleverd aan het handboek Leren en Ontwikkelen in organisaties.
Laura behandelde in haar workshop zeven succesfactoren voor betere transfer en borging.
1 Support van stakeholders, managers, leidinggevenden. Formulering doelen en afspraken.
2 Context, de training en de nieuwe kennis heeft een plek in de organisatie nodig. Welke nieuwe kennis wil men? Dat gesprek levert een bedding op.
3 Integratie. De nieuwe vaardigheden / inzichten vragen direct en herhaaldelijk om toepassing, tijd, ruimte, budget, aandacht. Waar je geen aandacht aan besteedt, dat verdwijnt weer.
4 Motivatie. Logisch, de wil om te leren, te veranderen, je te ontwikkelen, die moet er zijn. Het helpt om goed te formuleren wat je aan deze training hebt.
5 Intensiteit. Niet een leermoment, maar veel kleinere is effectiever. Naarmate een onderwerp vaker aan de orde is, neemt de transfer van kennis en ontwikkeling toe.
6 Sociaal. Zorg voor support en draagvlak in je sociale omgeving, netwerk, collega’s, thuisfront, door nieuwe vaardigheden en kennis te bespreken.
7 Technologie Filmpjes, sheets, webinars. Het kan allemaal helpen.


De klimaatcrises en jouw training. Maarten Hoogslag
Trainer en klimaatcoach Maarten Hoogslag gaf een workshop over  de psychologie van de duurzaamheid. De klimaatcrisis is primair en psychologische crisis, zo betoogde hij.
Eerst checkte hij waar wij stonden in ons klimaatbewustzijn. Van zijdelings geïnteresseerd tot diep in de klimaatstress, inclusief slapeloze nachten. Er was ook sprake van klimaatmoeheid. Te ingewikkeld, te groot, te alarmerend. “Mijn mogelijke bijdrage is nog geen zandkorrel, wat maakt dat uit.” Maarten wees er op dat te alarmerende berichtgeving afstompt en dat een zorgvuldig gewogen klimaatboodschap hoop bevat, concreet handelingsperspectief en een vleugje humor (drie H’s). Net als een goede training, trouwens. Meerdere aanwezige trainers bleken in hun werk met klimaataspecten te maken hebben, zoals een trainer van vrachtwagenchauffeurs. Deze zworen bij diesel als brandstof, Trucks op waterstof vonden zij helemaal niets. Hij werd ingeschakeld om deze verandering op gang te brengen.
Maarten nam het voorbeeld van achteruit inparkeren. Bij het wegrijden heb je er voordelen van, maar we zijn korte termijn denkers. En moedig milieugedrag maakt ook kwetsbaar. Status in de vorm van en grote auto, het is moeilijk om er afscheid van te nemen. Het orkest van de Titanic speelde door, terwijl het schip zonk.
Maarten kwam met heel veel slecht nieuws en gelukkig ook met goed nieuws.
De les was duidelijk: Slecht nieuws verlamt, goed nieuws maakt evenmin actief.
Wat is dan nodig?
Besef van urgentie vanuit goed gedoseerde slechte scenario’s plus inspiratie uit praktische voorbeelden.
 

Workshop tijdsurfen. Majlis Schweitzer
Deelnemers kregen en oefenden voor een deel ook zeven aanwijzingen die je helpen om meer flow in je leven te ervaren, meer effectief te worden, meer plezier te hebben en je meer ontspannen te voelen. Paul Loomans, van wie Majlis het tijdsurfen heeft geleerd, is auteur van het boek  ‘Ik heb de tijd’, Hierin formuleerde zeven (!) aanwijzingen naar aanleiding van zijn eigen onderzoek. Ze helpen je ook bij de opbouw van je training. Kijk er eens naar vanuit dit trainingsperspectief.
  1. Doe één ding tegelijk & rond het af: reken af met de illusie van het multitasken. We kunnen wel multitasken, maar alleen bij geautomatiseerde taken. Bij alle andere taken zijn we continu aan het switchen, dit kost tijd & energie en gaat ten koste van je ervaring. Als dingen te groot zijn om af te ronden binnen een uur, maak er kleinere taken van zodat je tussentijds kunt afronden.
  2. Accepteer je handeling en geef er je volle aandacht aan. Zodra we de handeling accepteren geven we ons verzet op. Door ons verzet op te geven, ontstaat er ruimte om iets volle aandacht te geven. Zodra je iets volle aandacht geeft, krijg je er meer VOL-DOENING van. Wat helpt is de activiteit benoemen. (Ik ben nu vrijwilligerswerk voor de NOIBTRA aan het doen.)
  3. Plan regelmatig witjes in. Witjes, momenten van ontfocussen tussen het focussen in. Een minivakantie voor je hersenen geeft energie en concentratie. Een minivakantie hoeft maar 3 minuten te duren. Je doet het uit contact, in beweging. Even lekker niks. Dit is het cement tussen de bouwstenen van je dag! Zonder witjes put je jezelf uit.
  4. Elimineer zoveel mogelijk aankloppers, zaken die je afleiden. Zijn ze er toch, geef ze dan de volle aandacht en voer ze direct uit, of in.
  5. Maak je bewust van knagende ratten en transformeer ze door de 4 + 1 vragen. Dit is de uitgebreide invoeringsprocedure zodat je onbewuste haar werk kan doen. (ja, voor uitleg, kom een worksshop volgen!)
  6. Observeer je achtergrondprogramma's: waar pieker je over? Kun je jezelf toestaan je emoties toe te laten zodat ze als een golf door je heen kunnen gaan en minder aandacht vragen?
  7. Kies spontaan: durf te vertrouwen op je intuïtie die veel meer in overweging kan nemen over wat nu de best volgende actie is dan jij alleen met je denken kunt.

Workshop 'Resilience Advantage' Albert van Duijn
Het voordeel van veerkracht, resilience advantage, dat zal iedere trainer duidelijk zijn. Je bent vitaler, alerter en je kunt beter met tegenslag en stress overweg. Stress is nogal een factor van belang in onze samenleving. Burn out, ziekteverzuim en slechte prestaties zijn het gevolg.
 Hoe krijg je je veerkracht optimaal en hoe houd je dit optimaal?
Je hartritmevariabiliteit (HRV) biedt mogelijkheden. Je kunt het ritme van je hart namelijk sturen door goed, rustig en bewust adem te halen. Al snel gaat je hartslag omlaag. Albert ging met een proefpersoon aan de slag die via een paar zorgvuldig voorbereide provocerende vragen wat onrustiger werd en vervolgens via ademhalingstechniek haar hartslag weer onder controle kreeg, Dat werkt dus. Op de monitor was de hartslag zichtbaar. Daarna kon iedereen zelf experimenteren. Jij kunt dat ook. Kijk op youtube met als zoekterm ‘coherence coach’.

 

Lid blijven van de NOBTRA?
Ja, dat kan en gebeurt automatisch als je lid bent. We zijn blij dat ruim 300 trainers hier voor kiezen. Je lidmaatschap opzeggen moet je doen vóór 1 november, via een mail naar info@nobtra.nl
Je krijgt als het goed is een bevestiging. Dan ben je in 2020 geen lid meer. Anders blijf je gewoon nog een jaar bij dit mooie gezelschap van betrokken trainers. 

 

Het nieuwe bestuur.
​Het bestuur bestaat inmiddels weer uit vier mensen.en Angelique Koppelman verzorgt het secretariaat. 
Karima Matser voorzitter, opleidingen en pr. Karima@nobtra.nl
Petra Aartsen Penningmeester Petra@nobtra.nl Petra organiseert ook de events.
Debby Larink Certificering en PE. Debby@nobtra.nl
Roeland Schweitzer. Secretaris. Communicatie. Roeland@nobtra.nl
Angelique Koppelman, secretariaat. info@nobtra.nl