NOBTRA Verslag bijeenkomst september 2019

NOBTRA Verslag bijeenkomst september 2019

NOBTRA Verslag September 2019

  • ​Verslag NOBTRA workhopdag 18 september.
  • Alle bestuursleden, waarvan twee nieuwe 

Workshopdag 18 september 2019

Verslag workshopdag 18 september,

Locatie: Marine Amsterdam

een bloemetje voor laura van den ouden


Laura den Ouden trainer-van-het-jaar 2019-2020

Borging en transfer van je training.

Laura den Ouden
Trainen is mooi, maar als de gemaakte stappen niet worden geborgd en toegepast, dan heeft een training weinig direct praktisch nut. Dat denkt ook een manager die in de kosten wil snijden. Weg training. Laura heeft onderzoek gedaan en hierover een bijdrage geleverd aan het handboek Leren en Ontwikkelen in organisaties.
Laura behandelde in haar workshop zeven succesfactoren voor betere transfer en borging.
  1. Support van stakeholders, managers, leidinggevenden. Formulering doelen en afspraken.
  2. Context, de training en de nieuwe kennis heeft een plek in de organisatie nodig. Welke nieuwe kennis wil men? Dat gesprek levert een bedding op.
  3. Integratie. De nieuwe vaardigheden / inzichten vragen direct en herhaaldelijk om toepassing, tijd, ruimte, budget, aandacht. Waar je geen aandacht aan besteedt, dat verdwijnt weer.
  4. Motivatie. Logisch, de wil om te leren, te veranderen, je te ontwikkelen, die moet er zijn. Het helpt om goed te formuleren wat je aan deze training hebt.
  5. Intensiteit. Niet een leermoment, maar veel kleinere is effectiever. Naarmate een onderwerp vaker aan de orde is, neemt de transfer van kennis en ontwikkeling toe.
  6. Sociaal. Zorg voor support en draagvlak in je sociale omgeving, netwerk, collega’s, thuisfront, door nieuwe vaardigheden en kennis te bespreken.
  7. Technologie Filmpjes, sheets, webinars. Het kan allemaal helpen.
 

De klimaatcrises en jouw training.

Maarten Hoogslag
Trainer en klimaatcoach Maarten Hoogslag gaf een workshop over  de psychologie van de duurzaamheid. De klimaatcrisis is primair en psychologische crisis, zo betoogde hij.
Eerst checkte hij waar wij stonden in ons klimaatbewustzijn. Van zijdelings geïnteresseerd tot diep in de klimaatstress, inclusief slapeloze nachten. Er was ook sprake van klimaatmoeheid. Te ingewikkeld, te groot, te alarmerend. “Mijn mogelijke bijdrage is nog geen zandkorrel, wat maakt dat uit.” Maarten wees er op dat te alarmerende berichtgeving afstompt en dat een zorgvuldig gewogen klimaatboodschap hoop bevat, concreet handelingsperspectief en een vleugje humor (drie H’s). Net als een goede training, trouwens. Meerdere aanwezige trainers bleken in hun werk met klimaataspecten te maken hebben, zoals een trainer van vrachtwagenchauffeurs. Deze zworen bij diesel als brandstof, Trucks op waterstof vonden zij helemaal niets. Hij werd ingeschakeld om deze verandering op gang te brengen.
Maarten nam het voorbeeld van achteruit inparkeren. Bij het wegrijden heb je er voordelen van, maar we zijn korte termijn denkers. En moedig milieugedrag maakt ook kwetsbaar. Status in de vorm van en grote auto, het is moeilijk om er afscheid van te nemen. Het orkest van de Titanic speelde door, terwijl het schip zonk.
Maarten kwam met heel veel slecht nieuws en gelukkig ook met goed nieuws.
De les was duidelijk: Slecht nieuws verlamt, goed nieuws maakt evenmin actief.
Wat is dan nodig?
Besef van urgentie vanuit goed gedoseerde slechte scenario’s plus inspiratie uit praktische voorbeelden.
 

Workshop tijdsurfen.

Majlis Schweitzer
Deelnemers kregen en oefenden voor een deel ook zeven aanwijzingen die je helpen om meer flow in je leven te ervaren, meer effectief te worden, meer plezier te hebben en je meer ontspannen te voelen. Paul Loomans, van wie Majlis het tijdsurfen heeft geleerd, is auteur van het boek  ‘Ik heb de tijd’, Hierin formuleerde zeven (!) aanwijzingen naar aanleiding van zijn eigen onderzoek. Ze helpen je ook bij de opbouw van je training. Kijk er eens naar vanuit dit trainingsperspectief.

1.            Doe één ding tegelijk & rond het af: reken af met de illusie van het multitasken. We kunnen wel multitasken, maar alleen bij geautomatiseerde taken. Bij alle andere taken zijn we continu aan het switchen, dit kost tijd & energie en gaat ten koste van je ervaring. Als dingen te groot zijn om af te ronden binnen een uur, maak er kleinere taken van zodat je tussentijds kunt afronden.
2.            Accepteer je handeling en geef er je volle aandacht aan. Zodra we de handeling accepteren geven we ons verzet op. Door ons verzet op te geven, ontstaat er ruimte om iets volle aandacht te geven. Zodra je iets volle aandacht geeft, krijg je er meer VOL-DOENING van. Wat helpt is de activiteit benoemen. (Ik ben nu vrijwilligerswerk voor de NOIBTRA aan het doen.)
3.            Plan regelmatig witjes in. Witjes, momenten van ontfocussen tussen het focussen in. Een minivakantie voor je hersenen geeft energie en concentratie. Een minivakantie hoeft maar 3 minuten te duren. Je doet het uit contact, in beweging. Even lekker niks. Dit is het cement tussen de bouwstenen van je dag! Zonder witjes put je jezelf uit.
4.            Elimineer zoveel mogelijk aankloppers, zaken die je afleiden. Zijn ze er toch, geef ze dan de volle aandacht en voer ze direct uit, of in.
5.            Maak je bewust van knagende ratten en transformeer ze door de 4 + 1 vragen. Dit is de uitgebreide invoeringsprocedure zodat je onbewuste haar werk kan doen. (ja, voor uitleg, kom een worksshop volgen!)
6.            Observeer je achtergrondprogramma's: waar pieker je over? Kun je jezelf toestaan je emoties toe te laten zodat ze als een golf door je heen kunnen gaan en minder aandacht vragen?
7.            Kies spontaan: durf te vertrouwen op je intuïtie die veel meer in overweging kan nemen over wat nu de best volgende actie is dan jij alleen met je denken kunt.
 

Workshop 'Resilience Advantage'

Albert van Duijn
Het voordeel van veerkracht, resilience advantage, dat zal iedere trainer duidelijk zijn. Je bent vitaler, alerter en je kunt beter met tegenslag en stress overweg. Stress is nogal een factor van belang in onze samenleving. Burn out, ziekteverzuim en slechte prestaties zijn het gevolg.
 Hoe krijg je je veerkracht optimaal en hoe houd je dit optimaal?
Je hartritmevariabiliteit (HRV) biedt mogelijkheden. Je kunt het ritme van je hart namelijk sturen door goed, rustig en bewust adem te halen. Al snel gaat je hartslag omlaag. Albert ging met een proefpersoon aan de slag die via een paar zorgvuldig voorbereide provocerende vragen wat onrustiger werd en vervolgens via ademhalingstechniek haar hartslag weer onder controle kreeg, Dat werkt dus. Op de monitor was de hartslag zichtbaar. Daarna kon iedereen zelf experimenteren. Jij kunt dat ook. Kijk op youtube met als zoekterm ‘coherence coach’.

Het bestuur bestaat inmiddels weer uit vier leden en secretariaat

 
Bestuursleden NOBTRA 2019
Debby Larink
debby@nobtra.nl
Debby Larink, certificering en PE
Roeland Schweitzer
roeland@nobtra.nl
Roeland Schweitzer, secretaris en communicatie
Petra Aartsen
petra@nobtra.nl
Petra Aartsen, penningmeester en events
Karima Matser
karima@nobtra.nl
Karima Matser, voorzitter en certificering opleidingsinstituten
Angelique Tempelman
info@nobtra.nl
Angelique Koppelman, secretariaat